Uitrustingseisen voor de Optimist


De boten hoeven niet in super conditie te zijn maar het is wel de bedoeling dat alles heel is en functioneert. Tijdens de boten keuring zal er gekeken worden of de boot
“zeewaardig” genoeg is om aan de lessen mee te doen. Boten die worden afgekeurd zullen wij met raad en eventueel daad bijstaan om hem alsnog in orde te krijgen voordat de lessen op het water beginnen.

Waar wordt een boot op beoordeeld / gekeurd?

  • Makkelijk afneembaar roer, voorzien van deugdelijke helmstok en joystick
  • Zwaardborging d.m.v. elastiek (zwaard moet ook blijven zitten indien de optimist ondersteboven ligt)
  • Goed gemonteerde hangbanden. Het is handig om onder de hangbanden een elastiek te spannen zodat de hangbanden niet op de bodem blijven liggen en je dus je voeten makkelijk onder de hangbanden kan steken.
  • Luchtzakken (3x) ook bij uitvoering met vaste luchtkasten, omdat deze meestal niet waterdicht zijn (zak in luchtkast opblazen)
  • Sleeplijn van 6m lengte (i.v.m. slepen van meerdere optimisten)
  • Windvaantje
  • Zeilnummer of bootnaam (ter herkenning op afstand)
  • Mastborging, zodat mast niet uit de mastvoet kan raken bij evt omslaan
  • Grootschoot 6mm volgens onderstaand plaatje
  • Neerhouder
  • Katrolblok aan de giek moet met snelsluiting aan de giek bevestigd zijn. Let op dat er een “veiligheidslijntje” gemonteerd zit tussen de giek en het lijntje waar het bovenblok van de schoot aan gemonteerd zit. (staat niet op de tekening)
  • Hoosvat met borglijn of elastiek vast verbonden aan de boot
  • Spons
  • Peddel of praddle (laatste heeft de voorkeur i.v.m. éénhandsbediening). Let op dat deze ook met een lijntje aan de boot vast zit zodat je hem bij omslaan niet kwijt kan raken
  • Deugdelijk zeil dat op alle ogen is vastgezet aan mast en giek met marl lijntjes
  • Spriet volschuimen met PU-schuim zodat deze blijft drijven
  • Bij voorkeur waltrailer

Optimist2